Povezanost tjelesne aktivnosti i psihološke dobrobiti djece

plivanje
Tjelesna aktivnost donosi mnoge dobrobiti za naše tijelo, a ključna je i za psihološku dobrobit djeteta. Već nakon umjerene tjelesne aktivnosti poput hodanja, vaše dijete razmišljat će jasnije, bit će zdravije i sretnije. Istraživanja pokazuju da djeca koja vježbaju imaju bolje ocjene, bolju koncentraciju i bolje spavaju. Tjelesna aktivnost poboljšava protok krvi u cijelom tijelu, uključujući mozak, pri čemu pomaže čak i umjerena tjelesna aktivnost, kao što su pješačenje i vožnja bicikla.

Ovo su neke od prednosti tjelesne aktivnosti za vaše dijete:
Bolje razmišljaju
Istraživanja otkrivaju da vježbanje pospješuje mentalne sposobnosti, što se u nekim slučajevima očituje vrlo brzo nakon sudjelovanja u tjelesnoj aktivnosti. Jedno istraživanje otkrilo je da su djeca imala bolje rezultate u testovima iz matematike i čitanja samo 20 minuta nakon vježbanja.
Imaju više samopouzdanja
Istraživanja pokazuju da su djeca koja vježbaju samopouzdanija, što im pomaže u školskim obavezama, a tjelesno aktivna djeca dobivaju bolje ocjene.
Bolje raspoloženje
Mnoga istraživanja otkrila su da su djeca koja vježbaju sretnija. Tjelesna aktivnost otpušta kemikalije u mozgu koje su prirodni borci protiv stresa, a u tome pomaže bilo koja aktivnost. Tjelesno aktivna djeca bolje upravljaju svojim raspoloženjem te rjeđe pokazuju nagle promjene raspoloženja.
Bolje spavaju
Djeca koja redovno vježbaju brže zaspu te dulje i čvršće spavaju. Što je intenzivnije vježbanje, to je veća dobrobit za spavanje. Dovoljno sati spavanja podiže raspoloženje, olakšava donošenje odluka i poboljšava pamćenje.

Psihologinja doc. dr. sc. Zrinka Greblo, Hrvatski studiji, osvrnula se na mehanizme koji se nalaze u osnovi povezanosti tjelesne aktivnosti i psihološke dobrobiti: „Postoji više mehanizama na temelju kojih je moguće objasniti povezanost tjelesne aktivnosti i psihičkog zdravlja. Dio istraživača u ovom području naglašava važnost fiziološko-biokemijskih procesa koji se odvijaju za vrijeme sudjelovanja u tjelesnoj aktivnosti. Poznato je da tjelesna aktivnost povećava razinu noradrenalina, serotonina i endorfina koji popravljaju raspoloženje i ublažavaju bolove. Pored navedenog, porast tjelesne temperature do kojeg dolazi uslijed aerobne aktivnosti također se smatra jednim od činitelja koji pospješuju dobro raspoloženje. No, osim biokemijskih procesa, važnu ulogu u povezanosti tjelesne aktivnosti i psihičkog zdravlja imaju i psihološki faktori. Prema kognitivno-bihevioralnoj hipotezi, opažanje napretka u sposobnostima koji se javlja uslijed redovitog vježbanja povećava razinu samoefikasnosti i osjećaja vlastite vrijednosti, što se može generalizirati i na druga životna područja („Uspjet ću ukoliko se budem trudio!“). Uključivanje u sportske sadržaje omogućava djetetu da zadovolji svoju potrebu za igrom i druženjem što u značajnoj mjeri doprinosi psihološkoj dobrobiti djeteta. Sudjelovanjem u tjelesnoj aktivnosti djeca se odmaraju od umora koji se javlja kao posljedica mentalnog rada, stoga se nakon aktivnog odmora u većoj mjeri mogu posvetiti školskim zadacima i izvannastavnim obavezama. Konačno, važno je napomenuti da se pozitivni psihološki učinci vezuju uz tjelesnu aktivnost u kojoj se ne stavlja naglasak na ostvarenje rezultata, već na osobni napredak u razvoju djetetovih sposobnosti i vještina. Zato je veoma važno da roditelji potaknu djecu da samostalno odaberu sport koji im se sviđa te da podrže njihovu odluku za eventualnom promjenom aktivnosti ukoliko izgube interes ili motivaciju za prvotno izabranu aktivnost“.

Podijelite ovaj članak