Kako djetetu ograničiti vrijeme provedeno ispred ekrana?

Postavljanje ograničenja djeci oko vremena upotrebe digitalnih zaslona nikada nije lako. U ovom vremenu COVID-19 epidemije, mnoga djeca navikla su provoditi više vremena ispred ekrana. Upravo zato vam donosimo nekoliko savjeta koji će vam pomoći da imate razumna očekivanja od svog djeteta i postavite mu ograničenja koja je moguće ispuniti.

Stručnjaci predlažu da roditelji razmotre je li dijete uključeno u aktivnosti koje su važne za zdrav razvoj. Pokušajte se zapitati:

  • Spava li moje dijete dovoljno te ima li donekle uravnoteženu prehranu?
  • Ima li svaki dan neki oblik tjelesne aktivnosti?
  • Provodi li kvalitetno vrijeme s obitelji?
  • Održava li kontakt s prijateljima?
  • Posvećuje li dovoljno vremena školi i piše li zadaće?
  • Troši li vrijeme na hobije i izvanškolske aktivnosti koje su mu važne?

Ako na većinu tih pitanja možete odgovoriti potvrdno, onda vjerojatno nije veliki problem ukoliko vaše dijete pogleda dodatnu epizodu svoje omiljene emisije. Također, vrijedi i obrnuto. Ako vaše dijete svoje slobodno vrijeme provodi samo u svojoj sobi, listajući po društvenim mrežama, to bi mogao biti znak depresije, tvrde znanstvenici. Nadalje, ako vaše dijete provodi puno vremena igrajući igrice te ga ne možete uvjeriti da vježba ili se pravilno hrani, to je znak da morate intervenirati.

Ukoliko odlučite kako trebate uvesti neka nova ograničenja vremena koje dijete provodi pred digitalnim ekranima, pravila ne moraju biti kruta ili ekstremna kako bi bila od pomoći. Isprobajte sljedeće tehnike kako biste postavili zdrave granice i sveli sukobe s djetetom na najmanju moguću razinu:

  • Pokažite suosjećanje – provođenje slobodnog vremena ispred digitalnih ekrana važan je izvor udobnosti i zabave za mnogu djecu. Dati svome djetetu do znanja da razumijete njegove potrebe jednostavan je način smanjenja stresa za sve.
  • Razmislite o alternativama – kada djeci govorimo da nešto ne rade, gotovo uvijek im trebamo reći što da rade umjesto toga. Stručnjaci preporučuju da sa svojim djetetom izradite „izbornik aktivnosti” u kojem će biti navedene njegove željene aktivnosti koje ne uključuju digitalne ekrane, poput izrađivanja rukotvorina, čitanja ili igranja s kućnim ljubimcem. Na taj će način, kada mu je dosadno ili se osjeća preopterećeno, imati spremne izbore.
  • Držite se rasporeda – može biti korisno odrediti određeno doba dana ili tjedna kada vaše dijete zna kako će mu biti dopušteno koristiti svoje digitalne uređaje. Takva struktura pomaže djeci da znaju što mogu očekivati ​​i smanjuje njihove zahtjeve za digitalnim ekranima tijekom preostalog vremena.
  • Budite primjer – ako odlučite ostaviti po strani svoje vlastite digitalne uređaje u određeno vrijeme, vjerojatnije je da će vaše dijete učiniti isto bez raspravljanja. Osim toga, pauze od digitalnih medija imaju dodatnu prednost jer vam pomažu u ograničavanju vlastitog provođenja vremena na društvenim mrežama i pružaju vam svjesne trenutke sa svojim djetetom.

Nakon što postavite pravila, možda će se dogoditi da vam se dijete suprotstavlja. Stručnjaci objašnjavaju kako je prirodno da djeca ispituju nove granice kako bi provjerili jesu li čvrste, ali ako se držite svog plana, suprotstavljanje će se vjerojatno smanjivati kako se djeca navikavaju na svoju novu rutinu. Koliko god možete, izbjegavajte iznimke od pravila prvih tjedan ili dva nakon što ih postavite.

Evo još nekoliko savjeta za zadržavanje novih (ili ponovno uvedenih) pravila:

  • Nemojte se upuštati u raspravu – kad je u pitanju vrijeme ispred digitalnih ekrana, argumenti i pažljivo obrazloženje vjerojatno neće biti od velike važnosti djetetu. Stvarnost je ta da roditelji žele postaviti granice, a djeca zapravo ne vide razlog zašto bi ta ograničenja trebala postojati.
  • Odaberite pravo vrijeme – promjena pravila u vrijeme kada se druge stvari također mijenjaju može olakšati djeci prihvaćanje. Primjerice, prvi tjedan nakon školskih praznika pokušajte postaviti nova pravila.
  • Budite spremni na kompromis – kako bi starija djeca i adolescenti prihvatili nova pravila o provođenju vremena ispred digitalnih ekrana, može biti korisno napraviti kompromis na temelju njihovih želja, uz napomenu kako ćete započeti s probnim razdobljem. Primjerice, dijete može uporno tvrditi kako korištenje digitalnih uređaja nakon određenog vremena ne utječe na njegov san. Možete isprobati njegov prijedlog i pratiti budi li se dijete ujutro na vrijeme te shodno tome prilagoditi pravilo.

Jednom kada se uspostave pravila, ponekad ćete morati napraviti iznimku i to je sasvim u redu. Ako vam s vremena na vrijeme dopuštanje djetetu da provede dodatno vrijeme ispred digitalnih ekrana pomaže da se posvetite sebi i obavite druge zadatke, to nije veliki problem. Ponekad je fleksibilnost najbolji način kako bi se smanjila vaša, a i djetetova razina stresa. Naime, razmišljanje o vlastitim i djetetovim potrebama može vam pomoći da djetetu postavite realna ograničenja koja funkcioniraju u praksi.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja

Povezani članci:

Podijelite ovaj članak