Utjecaj manjka tjelesne aktivnosti na razvoj pretilosti u djece

Dječja pretilost ozbiljno je zdravstveno stanje koje pogađa sve više djece i adolescenata. Djeca koja su pretila imaju tjelesnu masu značajno veću od preporučene za svoju visinu i dob.

Dječja pretilost posebno je zabrinjavajuća jer višak kilograma dovodi do niza zdravstvenih problema koji su se nekad smatrali problemima odraslih – dijabetesa, visokog krvnog tlaka i visokog kolesterola. Ova ozbiljna bolest također može dovesti do manjka samopouzdanja i razvoja depresije.

Jedna od najboljih strategija za smanjenje pretilosti kod djece je poboljšanje prehrambenih navika i poticanje na redovitu tjelesnu aktivnost. Liječenje i prevencija pretilosti pomaže u zaštiti zdravlja vašeg djeteta sada i u budućnosti.

Čimbenici rizika

Mnogi čimbenici, koji obično djeluju u kombinaciji, povećavaju rizik od razvoja pretilosti:

  • Prehrana

Česta konzumacija visokokalorične hrane, poput brze hrane (popularno fast food), peciva i grickalica u automatima, može dovesti do naglog povećanja tjelesne mase kod djece. Slatkiši i deserti također mogu prouzrokovati debljanje, a sve više dokaza ukazuje na pretjeranu konzumaciju gaziranih i slatkih pića, uključujući i kupovnih voćnih sokova, kao “skrivene” krivce za razvoj pretilosti.

  • Navike obitelji

Iz obitelji čiji članovi imaju prekomjernu tjelesnu masu, vjerojatnost da će dijete razviti pretilost je veća u odnosu na obitelji u čijem se okruženju potiče na redovitu tjelesnu aktivnost i u kojem visokokalorična hrana nije uvijek dostupna. Dijete stječe navike gledajući i preslikavajući najčešće radnje svojih roditelja i bližnjih.

  • Psihološki čimbenici

Osobni i stres prouzročen od strane obitelji mogu povećati djetetov rizik od razvoja pretilosti. Neka se djeca prejedaju da bi se lakše nosila s problemima ili svojim osjećajima. Važno je pravovremeno uočiti promjene u ponašanju kod svoga djeteta kako ovakva stanja ne bi dovela do ozbiljnih poremećaja u prehrani s teškim posljedicama.

  • Socioekonomski čimbenici

Obitelji manjeg socioekonomskog statusa imaju ograničene resurse. Kao rezultat toga, češće u kupnji posežu za namirnicama snižene cijene, s dužim rokom trajanja, poput prerađenih industrijskih proizvoda, smrznutih jela i brze hrane. Također, edukacija i stupanj obrazovanja određuje koliko će pojedinac razumjeti važnost pravilne prehrane, kao i kako je integrirati u svoj život.

  • Tjelesna (ne)aktivnost

Aktivna igra, kretanje i tjelesna aktivnost izuzetno su bitni za zdrav rast i razvoj tijekom djetinjstva. Od dojenačke dobi tjelesni su izazovi potrebni za stjecanje osnovnih motoričkih vještina. Kako se motoričke vještine poboljšavaju kroz rano djetinjstvo, igra i tjelesna aktivnost ključni su pokretači razvoja tjelesne kondicije, kao što i doprinose dnevnom utrošku energije unesene hranom održavajući optimalnu tjelesnu masu djeteta tijekom cijelog rasta.

Mnogobrojna su istraživanja potvrdila da je niska razina tjelesne aktivnosti tijekom djetinjstva povezana s razvojem pretilosti, kao i drugih kroničnih nezaraznih bolesti poput  srčano-žilnih bolesti i dijabetesa tip 2.

Koliko je vremenski potrebno biti tjelesno aktivan?

Djeca školske dobi i adolescenti trebali bi se svakodnevno baviti tjelesnom aktivnošću u trajanju od minimalno 60 minuta.

Savjetuje se da većina takve aktivnosti bude aerobna tjelesna aktivnost umjerenog ili snažnog intenziteta, a barem tri puta u tjednu savjetuje se bavljenje tjelesnom aktivnošću jačeg intenziteta. Kao dio svojih 60 ili više minuta svakodnevne tjelesne aktivnosti, djeca i adolescenti trebala bi uključiti najmanje tri dana u tjednu aktivnosti jačanja mišića, poput penjanja, i najmanje tri dana u tjednu aktivnosti jačanja kostiju, poput skakanja.

Djeca i adolescenti često su aktivni u kratkim vremenskim intervalima. Tjelesne aktivnosti za djecu i adolescente trebaju biti u skladu s dobi i razvojem, zabavne i ponuditi raznolikost koja će privući njihovu pažnju.

Uzrokuje li tjelesna neaktivnost zdravstvene komplikacije?

Srčano-žilne bolesti vodeći su uzrok obolijevanja i umiranja današnjeg stanovništva. Tjelesna neaktivnost, kao jedan od čimbenika rizika, može prouzrokovati mnogobrojne posljedice u tjelesnom i psihičkom razvoju svakog djeteta.

  • Dijabetes tipa 2

Ovo kronično stanje utječe na način na koji tijelo koristi šećer (glukozu). Pretilost i neaktivan način života povećavaju rizik od razvoja dijabetesa tipa 2.

  • Metabolički sindrom

Ova skupina stanja može dovesti vaše dijete u rizik od nastanka srčano-žilnih bolesti, dijabetesa ili drugih zdravstvenih problema. U skupinu tegoba metaboličkog sindroma uključeni su povišen krvni tlak, povišene razine šećera u krvi, povišeni trigliceridi, nizak HDL (“dobar”) kolesterol te višak masnog tkiva u području trbuha.

  • Visok kolesterol i povišeni krvni tlak

Ovi čimbenici mogu pridonijeti nakupljanju naslaga na arterijama, što može dovesti do suženja i stvrdnjavanja krvnih žila te posljedično do srčanog ili moždanog udara kasnije u životu.

  • Poremećaji spavanja

Opstruktivna apneja obuhvaća epizode djelomičnog i/ili potpunog zatvaranja gornjih dišnih putova za vrijeme spavanja. Rezultati istraživanja pokazuju kako je pritom rizik od razvoja opstruktivne apneje bio triput veći kod djece koja su bila pretila.

  • Depresija

Djeca često zadirkuju ili maltretiraju svoje vršnjake s prekomjernom tjelesnom masom koji zbog toga imaju manjak samopouzdanja te imaju povećani rizik od razvoja depresije.

Savjeti kojima ćete svoje dijete potaknuti na tjelesnu aktivnost

Redovita tjelesna aktivnost i vježbanje imaju važnu ulogu u regulaciji tjelesne mase, prevenciji i liječenju debljine. Tjelesna aktivnost smatra se također značajnim čimbenikom u prevenciji niza kroničnih metaboličkih bolesti.

Odaberite aktivnosti u kojima ćete uživate sa svojim djetetom i koje možete redovito raditi. Uklopite te aktivnosti u svakodnevnu rutinu – poput brze šetnje od 10 minuta do autobusne stanice ili odabira stepenica umjesto lifta.

Potakni dijete na igru. Šetajte, trčite ili vozite bicikl. Igrajte badminton u prirodi, tenis ili squash. Igrajte košarku, rukomet ili nogomet. Upišite dijete na neku od borilačkih vještina ili vrstu plesa. I ne zaboravite, najvažnije od svega je da vi i vaše dijete uživate u tjelesnoj aktivnosti!

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja

Podijelite ovaj članak