Zašto je važno ograničiti unos soli kod djece?

Natrij je esencijalni mineral koji je neophodan za pravilno funkcioniranje tijela, a najčešći oblik natrija je kuhinjska sol. Dobro je poznato kako je visok unos soli povezan s povišenom razinom krvnog tlaka kod odraslih. Nedavni dokazi potvrđuju kako je visok unos natrija povezan s visokom razinom krvnog tlaka kod djece i adolescenata. Ovi su rezultati vrlo značajni jer je visoki krvni tlak povezan s srčanožilnim bolestima. Stoga je važno da djeca ne unose previše soli kako bi se spriječio razvoj visokog krvnog tlaka u budućnosti.

Urođena ili stečena preferencija?

Nadalje, postoje dokazi kako prehrambene navike u djetinjstvu i adolescenciji također utječu na obrasce prehrane kasnije u životu. Voljeti sol i slanu hranu naučena je preferencija okusa u djetinjstvu. Preporuka da odrasla populacija smanji unos natrija bit će uspješnija ukoliko djeca uopće ne razviju sklonost prema slanoj hrani. To se može postići samo ako se djeci u prehrani ograniči unos soli.

Većina soli koju djeca unose već je prisutna u gotovoj hrani kao što su kruh, peciva, žitarice i sir. Ove namirnice također pružaju važne hranjive tvari poput ugljikohidrata, proteina, kalcija, fosfora i vitamina B koji su potrebni za rast i razvoj, pa se ne preporučuje njihovo potpuno izbjegavanje. Prerađeno meso, uključujući slaninu i šunku, kao i grickalice, poput čipsa i keksa, namirnice su čiju konzumaciju treba smanjiti jer često sadrže visoku razinu soli.

Kako smanjiti unos soli u vašoj obitelji?

• Pripremajte obroke koristeći svježu, neprerađenu hranu kao što su voće i povrće, svježe meso, riba i perad.

• Odaberite svoje omiljene vrste hrane sa smanjenom količinom soli. Kada je moguće, odaberite proizvode koji sadrže manje od 120 mg natrija na 100 g proizvoda i izbjegavajte one koji sadrže više od 600 mg natrija na 100 g proizvoda.

•Smanjite konzumaciju kupovnih grickalica u vašoj obitelji. Ograničite ih na jednom tjedno ili ih konzumirajte u posebnim prilikama. Umjesto kupovnih grickalica, birajte grickalice poput svježeg voća, neslanih orašastih plodova i kokica, te štapića od povrća s domaćim umakom.

• Izbjegavajte prekomjerno dodavanje soli tijekom kuhanja i maknite soljenku sa stola za večeru. Umjesto soli koristite limunov sok, češnjak, ocat, začinsko bilje i začine za aromatiziranje hrane.

• Smanjite konzumaciju hrane za van i brze hrane jer je uglavnom bogata solju.

• Ograničite konzumaciju kupovnih umaka i juha iz vrećice.

Napomena: Vašim je okusnim pupoljcima potrebno nekoliko tjedana kako bi se prilagodili na smanjen udio soli u vašoj prehrani, stoga budite strpljivi.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja

Podijelite ovaj članak