Što roditelji trebaju znati o veganskoj prehrani?

Veganska prehrana način je prehrane koji podrazumijeva konzumaciju namirnica isključivo biljnog porijekla. Osobe koje slijede vegansku prehranu ne konzumiraju meso, ribu, mliječne proizvode i jaja. Popularnost ovakvog načina prehrane postaje sve veća. Neke obitelji ili adolescenti biraju ovaj način prehrane iz zdravstvenih razloga, a istina je kako prehrana bazirana na biljnim namirnicama sadrži nizak udio zasićenih masti i može pružiti druge zdravstvene prednosti. Drugi je pak biraju iz etičkih razloga – zbog brige za okoliš i životinje. Bez obzira na razlog, važno je educirati se prije nego što počnete slijediti vegansku prehranu. Trebali biste razgovarati sa stručnjakom koji će vam dati smjernice. Jer, iako veganska prehrana može pružiti zdravstvene dobrobiti, mogu se javiti određeni prehrambeni nedostaci.

Na što je potrebno obratiti pozornost?

  • Energetski unos – biljna hrana obično pruža manje energije od hrane životinjskog porijekla. To nije nužno loše s obzirom na trenutnu epidemiju pretilosti, ali važno je biti siguran da vaše dijete unosi dovoljno energije potrebne za rast i razvoj. Količina energije potrebna djetetu ovisi o njegovoj dobi, tjelesnoj masi i visini te razini tjelesne aktivnosti. Orašasti plodovi, maslac od orašastih plodova i proizvodi od soje mogu pomoći u povećanju energetskog unosa, kao i proizvodi od cjelovitih žitarica.

  • Proteini su ključni ne samo za izgradnju mišića, već i za sve vrste tjelesnih procesa. Lakše ih je unijeti konzumacijom životinjskih proizvoda jer ih sadrže više i potpuni su. To znači da takvi proteini sadrže sve aminokiseline, gradivne blokove proteina, koje su nam potrebne. Proteini iz biljnih namirnica manje su dostupni tijelu i mogu, ali ne moraju biti potpuni. Zato osobe koje slijede vegansku prehranu moraju unositi više proteina od osoba koje konzumiraju i namirnice životinjskog porijekla. Kao i kod energije, količina proteina potrebna djetetu ovisi o njegovoj dobi te tjelesnoj masi i visini. Orašasti plodovi, mahunarke (uključujući kikiriki), proizvodi od soje i cjelovite žitarice dobri su izvori proteina.

  • Kalcij je važan mineral, posebno za zdravlje kostiju. Mliječni proizvodi najbolji su izvor kalcija, ali postoje i drugi načini da ga unesete, uključujući namirnice poput kelja i brokule. Mnogi biljni napitci, kao što su sojino i bademovo mlijeko, obogaćeni su kalcijem.

  • Željezo je jedan od osnovnih mikroelemenata potrebnih za pravilan rad organizma. Njegova je glavna uloga transport kisika iz pluća u tkiva. Vegani bi trebali biti posebno oprezni jer u njihovoj prehrani nedostaje hem oblika željeza, koji se najbolje apsorbira u organizmu. Proizvodi od žitarica, povrće i voće također sadrže željezo, ali u ne-hem obliku, čiji je udio apsorpcije 1-5%. Hem željezo u mesu (osobito crvenom mesu) i ribi apsorbira se u udjelu 10-25%. Zato bi u slučaju veganske prehrane trebalo uzeti u obzir uzimanje željeza u obliku dodatka prehrani.

  • Vitamin B12 – ovo je još jedan ključni nutrijent koji je teže unijeti biljnom prehranom. Budući da ga vegani mogu unijeti uglavnom samo napitcima od soje i obogaćenim žitaricama, također bi bilo dobro razmotriti uzimanje vitamina B12 u obliku dodatka prehrani.

  • Iako je glavni izvor vitamina D sunce, većina nas ne provodi dovoljno vremena na suncu, pogotovo u zimskom razdoblju. Ako ga dijete ne unosi putem obogaćenih mliječnih proizvoda, onda je uzimanje vitamina D u obliku dodatka prehrani najbolji način. Svakako razgovarajte sa svojim liječnikom o tome što je najbolje za vaše dijete.

  • Vlakna – ona su jedini nutrijent čiji je unos uglavnom vrlo visok kod osoba koje slijede vegansku prehranu, s obzirom da biljke sadrže puno vlakana. Najčešći problem s povećanim unosom vlakana je taj što vas ona mogu zasititi, što otežava dostatan unos energije i drugih hranjivih tvari koje su potrebne vama i vašem djetetu. Jedan od savjeta kako smanjiti prevelik unos vlakana je davati djeci oguljeno voće i kuhano povrće umjesto sirovog.

Što još trebate uzeti u obzir?

Korisno je ujedno razmotriti i emocionalne aspekte veganske prehrane. Ako vaša obitelj ne slijedi vegansku prehranu, a vaše dijete to traži, važno je razumjeti zašto. Razlozi mogu biti sasvim u redu i zdravi, ali neka djeca, posebno adolescenti, biraju vegansku prehranu kako bi smanjila tjelesnu masu. Ako sumnjate da bi vaše dijete moglo imati poremećaj prehrane, razgovarajte sa svojim liječnikom. Biti na restriktivnoj prehrani također može biti vrlo teško za neku djecu, koja se mogu osjećati drugačije od svojih vršnjaka ili isključena iz grupnih iskustava s jelom kao što su rođendanske zabave. To je nešto valja uzeti u obzir i razgovarati o tome kao obitelj.

Ako vam je važno da se vaše dijete pridržava veganske prehrane u svim okruženjima, trebali biste razgovarati o mogućim strategijama. To uključuje osiguravanje vašem djetetu hranu za jelo u svakom okruženju, kao i to da mu pomognete razgovarati o njegovom izboru načina prehrane sa svojim prijateljima. Na kraju krajeva, jelo je više od pukog zadovoljavanja potreba našeg tijela. Jelo može i treba biti zabavno, bez obzira na to kakav način prehrane odaberemo.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja

Podijelite ovaj članak