Na koji su način povezani prehrana i raspoloženje djeteta?

Jeste li znali da prehrana vašeg djeteta može imati značajan utjecaj na njegovu koncentraciju, razinu energije i opće raspoloženje? Naime, neke od najčešćih zabrinutosti roditelja vezano uz raspoloženje njihove djece uključuju razdražljivost, agresiju, nedostatak koncentracije, promjene raspoloženja, nisku razinu energije, hiperaktivnost i loše ponašanje.

Već je dobro poznato kako pravilna prehrana pruža razne dobrobiti svim uzrastima. Međutim, djeca i adolescenti prolaze kroz nagli tjelesni i neurološki rast i razvoj. Obraćanje posebne pozornosti na njihov način prehrane ključno je za podržavanje raspoloženja, pozornosti, učenja i ponašanja. Istraživanja pokazuju kako uravnotežena i raznolika prehrana može poboljšati mentalno zdravlje, kognitivne vještine poput pamćenja i koncentracije te akademski uspjeh. U nastavku vam donosimo nekoliko preporuka kako prehranom možete poboljšati raspoloženje i ponašanje svog djeteta.

1. Ograničite prekomjeran unos prerađene hrane

U redu je dopustiti djeci da s vremena na vrijeme uživaju u namirnicama kao što su čokolada, čips, zaslađeni napitci i kolači. Međutim, ove namirnice ne bi trebale činiti veći dio njihove prehrane. Namirnice s visokim udjelom dodanog šećera mogu rezultirati naglim porastom razine šećera u krvi, što može negativno utjecati na raspoloženje i energiju djeteta tijekom dana.

Savjeti za smanjenje unosa prerađene hrane i dodanih šećera uključuju:

  • Ponudite svoje dijete svježim voćem umjesto zaslađenih voćnih sokova ili drugih prerađenih proizvoda na bazi voća
  • Za doručak odaberite žitarice s niskim sadržajem šećera
  • Napravite domaći kolač koristeći voće kao prirodni zaslađivač
  • Ograničite unos kupovnih grickalica poput čipsa, bombona i čokoladica

2. U prehranu uključite cjelovite žitarice

Konzumacija obroka koji sadrže cjelovite žitarice najbolji je način da djetetu osigurate kvalitetan izvor energije. Njihovom razgradnjom energija se polagano oslobađa, a osjećaj sitosti dulje traje. To će spriječiti nagle padove u razini energije te doprinijeti održavanju dobrog raspoloženja i koncentracije.

Savjeti za unos cjelovitih žitarica tijekom dana uključuju:

  • Birajte cjelovite žitarice kao što su heljda, bulgur, proso, zob
  • Za međuobrok ponudite djetetu integralne krekere ili kokice (poželjno sa što manjom količinom masti i soli)
  • Uključite cjelovite žitarice poput smeđe riže ili kvinoje u glavne obroke
  • Odaberite kruh od cjelovitih žitarica

3. U jelovnik uvrstite namirnice koje sadrže probiotike

Naša crijeva dom su za milijune živih mikroorganizama. Među tim mikroorganizmima postoje dobre i loše bakterije. Neravnoteža dobrih i loših bakterija može negativno utjecati na raspoloženje i razinu energije, ali i zdravlje vašeg djeteta. Uključivanje namirnica bogatih probioticima u svakodnevnu prehranu, kao što su jogurt, kefir i fermentirano povrće, može pomoći u stvaranju i održavanju zdrave mikrobiote crijeva vašeg mališana. Serotonin, poznat kao „hormon sreće”, proizvodi se u crijevima. On zatim putuje u mozak te utječe na osjećaj sreće. Uravnotežen sastav mikrobiote crijeva omogućit će odgovarajuću proizvodnju hormona poput serotonina, koji su ključni za dobro mentalno zdravlje vašeg djeteta.

Savjeti:

  • Ponudite djetetu običan jogurt i prirodno ga zasladite svježim ili smrznutim voćem
  • Dodajte jogurt u smoothie kako biste povećali unos proteina i probiotika
  • Napravite domaći kefir

4. Osigurajte djetetu unos omega-3 masnih kiselina

Konzumacija ribe 2 do 3 puta tjedno može pomoći u smanjenju upalnih procesa u organizmu, koji su povezani s lošim mentalnim zdravljem. Jedno od glavnih područja istraživanja odnosa hrane i ponašanja usmjereno je na povećanje unosa omega-3 masnih kiselina koje posjeduju protuupalno djelovanje.

Najbolji izvori omega-3 masnih kiselina su:

  • Plava riba kao što su skuša, losos i tuna
  • Jaja obogaćena omega-3 masnim kiselinama
  • Orasi, lanene i chia sjemenke

5. Uvijek potičite dijete da doručkuje

  • Doručak bogat hranjivim tvarima neophodan je kako bi se djetetu osigurala energija i esencijalne hranjive tvari. Željezo, kalcij, vitamini B skupine i vitamin C neophodni su za rast, razvoj i zdravlje djeteta
  • Dokazano je kako doručak može poboljšati kognitivne sposobnosti djeteta te smanjiti hiperaktivnost

Ideje za nutritivno bogat doručak:

  • Kuhano jaje s tostom od cjelovitog zrna
  • Zapečeni grah na integralnom pecivu
  • Voćni smoothie
  • Integralna kaša s jabukom, poslužena s malo običnog jogurta
  • Palačinke od banane

Podijelite ovaj članak