Načini pripreme jela za smanjenje otpada

Količina otpada nastala proizvodnjom i pripremom hrane jedan je od najvećih problema s kojima se suočava održivost našeg prehrambenog sustava. Istodobno, kreativna rješenja za bacanje hrane su u porastu. Kroz napore za kompostiranje ostataka hrane i uklanjanje plastike za jednokratnu upotrebu, restorani, kuhari i organizacije za održivost ispituju nove načine smanjenja bacanja hrane. Kuhanje bez otpada rješenje je koje možete primijeniti i u svom domu. Uz malo planiranja i vježbe, možete smanjiti otpad u svojim obrocima i pridonijeti održivosti našeg planeta.

Kuhanje bez otpada

Pojam kuhanja bez otpada znači pokušati ostaviti što manje hrane i ambalažnog otpada prilikom kuhanja i konzumiranja hrane. To uključuje sljedeće:

  • Smanjite – koristite manje ili kuhajte bez nepotrebnih sastojaka. Kuhajte manje porcije kako biste izbjegli prekomjerne količine ostataka.
  • Ponovno upotrijebite – prenamijenite ostatke hrane umjesto da ih bacate. Koristite posude za višekratnu upotrebu za kupnju hrane na veliko.
  • Reciklirajte – kompostirajte ostatke hrane. Kupujte hranu od organizacija za spašavanje hrane koje osiguravaju da uzgojeni proizvodi ne idu u otpad.

Ovo su samo neki od koraka koje možete poduzeti za kuhanje bez otpada. Možda nije uvijek moguće eliminirati svaki djelić otpada iz vaših obroka. Struktura naše trenutno dostupne hrane i obilje procesirane hrane čini ovaj zadatak nevjerojatno teškim. Jedna od pozitivnih strana vezanih uz kuhanje bez otpada je to što može pomoći uštedjeti novac jer naučite u potpunosti iskoristiti ono što imate u kuhinji na raspolaganju. Smanjenje otpada može značiti odustajanje od određenih namirnica bez kojih možete ili samostalno pripremanje jela umjesto da ih kupujete već gotova, što vam također može uštedjeti novac. Štoviše, kuhanje bez otpada može biti kreativno i vrlo zabavno. Naposlijetku, glavni razlog zašto toliko ljudi pokušava kuhati bez otpada je taj što je to jednostavan način da se smanji čovjekov negativan utjecaj na okoliš.

Pojedini kuhari i poduzetnici usmjeravaju svoje napore u spašavanje hrane koja bi inače završila u otpadu i preraspodjelu osobama u svojoj zajednici koji su u potrebi ili samo žele osigurati da dobra hrana ne bude bačena. Zbog svoje kvarljive prirode, velika količina nutritivno bogatog voća i povrća pokvari se prije konzumacije. Osiguravanje konzumacije ove nutritivno bogate hrane umjesto njenog bacanja može pomoći drugima povećati unos hranjivih tvari koje promiču zdravlje, poput vitamina i minerala. Kada bacamo hranu, ne samo da se troši sama hrana, već i obilje resursa. To uključuje vodu, energiju, zemlju i rad. Bačena hrana također uvelike doprinosi emisiji stakleničkih plinova. Sustav prehrane u cjelini doprinosi gotovo 13% svih emisija stakleničkih plinova svake godine. Dakle, manje otpada od hrane znači manje emisije stakleničkih plinova i zdraviji planet za sve.

Savjeti za kuhanje bez otpada

Postoji mnogo načina za kuhanja bez otpada, a mi vam u nastavku donosimo nekoliko zanimljivih savjeta:

1. Planirajte svoje obroke

Planiranje obroka najvažniji je korak u kuhanju bez otpada. Ono ne znači samo odlučivanje što ćete jesti tijekom tjedna, već također uključuje razmišljanje o tome kako i kada ćete pripremati svoje obroke, kao i o sastojcima koji će vam trebati. Mnogi planiraju obroke za cijeli tjedan ili više nego za jedan dan, iako se točan vremenski okvir razlikuje od osobe do osobe.

Nekoliko stvari koje treba uzeti u obzir pri planiranju obroka bez otpada su:

  • Kvarljiva hrana na vašim policama koju ćete uskoro morati iskoristiti
  • Recepti koji uključuju namirnice koje možete kupiti na veliko
  • Korištenje istih sastojaka u nekoliko obroka
  • Veličina porcija hrane koju pripremate

2. Dvaput razmislite kada jedete vani

Znajući što planirate jesti, smanjujete šanse naručivanja hrane za van, koja obično dolazi u jednokratnim spremnicima i lako dovodi do bacanja hrane zbog iznimno velikih porcija. Milijuni tona papira, plastike i staklene ambalaže svake godine završe na odlagalištima otpada. Naravno, to ne znači da nikada ne možete naručiti hranu za van dok prakticirate način života bez otpada. U današnje vrijeme, užurbani rasporedi, druženje s obitelji i prijateljima uobičajeni su razlozi za naručivanje hrane ili odlazak u restoran. Uz nekoliko malih prilagodbi, možete uživati ​​u povremenom uzimanju hrane za van uz maksimalno smanjenje otpada. Važno je biti svjestan veličine porcija te naručivati jela koja neće rezultirati velikom količinom otpada.

3. Prenamijenite ono što možete

Pronalaženje načina za ponovnu upotrebu ostataka i zanemarenih dijelova voća i povrća, kao što su peteljke ili kore, može biti jedan od najuzbudljivijih dijelova kuhanja bez otpada. To je korak koji ostavlja najviše prostora za kulinarsku kreativnost. Ostatke hrane možete prenamijeniti na beskonačno mnogo načina. Neki od njih su:

  • Pirjajte ili napravite pesto s listovima i stabljikama povrća.
  • Za pripremu juhe koristite ostatke kostiju, mesa i povrća.
  • Zamrznite kore sira i upotrijebite ih za aromatiziranje juha.
  • Ocijedite ostatke voća i povrća kako bi dobili sok.
  • Začinite i ispecite sjemenke tikve.
  • Ponovno zasadite korijenje luka, celera, salate i drugog povrća koje možete ponovno uzgajati.
  • Za vrtno gnojivo koristite talog kave i ljuske jaja.

4. Kompostirajte

Kompostiranje je proces kojim se prirodna organska tvar pretvara u tlo bogato hranjivim tvarima. To je također vrijedan način da ostaci hrane ne završe na odlagalištu otpada. Kompostiranje je izvrstan način za recikliranje ostataka voća i povrća, ljuske jaja, taloga kave i vrećica čaja. Međutim, ne mogu se svi ostaci kompostirati. Izbjegavajte kompostiranje hrane poput mliječnih proizvoda, mesa, kostiju, ulja i drugih masti.

5. Kupujte pametno

Donošenje promišljenih odluka u trgovini jednako utječe na otpad kao i odluke koje donosite kod kuće. Neki jednostavni savjeti za odlazak u nabavku uključuju:

  • Ponesite svoje platnene torbe.
  • Obavljajte kupnju na veliko kada je to moguće.
  • Izbjegavajte proizvode s nepotrebnim pakiranjem.
  • Obratite pažnju na rokove valjanosti i procijenite rok trajanja bilo koje kvarljive hrane koju namjeravate kupiti.

6. Pravilno spremite namirnice

Pravilno pohranjivanje hrane često je zanemaren način produljenja roka trajanja kvarljive hrane. Kako biste pravilno pohranili hranu, držite hladnjak i radne ploče čistima tako da u njima nema bakterija ili drugih mikroorganizama koji bi mogli uzrokovati brže kvarenje hrane. Također možete držati namirnice koje možda ne koristite često, poput brašna ili orašastih plodova, u hladnjaku ili zamrzivaču kako biste produžili njihovu svježinu. Ako primijetite da se hrana počinje kvariti, odmah je odvojite od ostale hrane kako se bakterije ne bi rasprostranile. Međutim, ako je hrana postala pljesniva, trula ili je počela imati neugodan miris, ne biste je trebali jesti. Čak i u kuhinji bez otpada, bolje je kompostirati ili preinačiti ono što možete, umjesto da riskirate trovanje pokvarenom hranom.

7. Konzervirajte hranu

Konzerviranje namirnica koje bi se uskoro mogle pokvariti ili kojih imate previše odličan je način za produljenje njihove valjanosti i svježine. Najčešće vrste konzerviranja hrane kod kuće su:

  • Zamrzavanje voća, povrća, mesa, kruha
  • Kiseljenje krastavaca, mrkve, mahuna, tikve
  • Konzerviranje džemova, želea, umaka od jabuka ili rajčice, kukuruza, jabuke, breskve itd.
  • Dehidracija voća, povrća, mahunarki, žitarica, mesa

Smanjenje otpada koji nastaje pripremom hrane izvrstan je način da smanjite vlastiti ugljični otisak i pozitivno utječete na svoju prehranu i zdravlje. Čak i uz malo truda, uvođenje sitnih promjena kao što je kupovina hrane na veliko, nošenje vlastitih torbi u trgovinu i iskorištavanje svih ostataka hrane, pomoći će smanjiti vaš negativan utjecaj na okoliš.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja

Podijelite ovaj članak