Koliko je doista potrebno biti tjelesno aktivan svaki dan?

Statistički podaci nas upozoravaju da se velika većina ljudi ne bavi redovitom tjelesnom aktivnošću unatoč nizu pozitivnih učinaka koje ona ima na naše zdravlje. Ne možemo a da se ne zapitamo zašto je to tako? Jedan od mogućih razloga je užurbani način življenja, a drugi obesogeni okoliš kojeg ujedno odlikuje i minimalna razina tjelesne aktivnosti (vožnja automobilom od vrata do vrata, korištenje dizala umjesto stepenica, sjedenje u uredu, igranje kompjuterskih igrica i gledanje televizije u slobodno vrijeme).

Kakva je situacija u Sjedinjenim Američkim Državama, a kakva u Hrvatskoj?

Centar za kontrolu i prevenciju bolesti (engl. The Centers for Disease Control and Prevention) ističe da se tjelesnom aktivnošću, koja je u skladu s preporukama, u odrasloj dobi bavi samo jedan na pet Amerikanaca pa su zato u studenom 2018. godine revidirane preporuke za tjelesnu aktivnost i uključeni novi dokazi o dobrobiti tjelesne aktivnosti na zdravlje.

U Hrvatskoj je Središnji državni ured za šport proveo istraživanje u lipnju 2017. godine na nacionalno reprezentativnom uzorku od 1000 ispitanika, starijih od 15 godina, u svrhu izrade Nacionalnog programa sporta i utvrđivanja stanja o tjelesnoj aktivnosti stanovnika Republike Hrvatske. Rezultati istraživanja su pokazali da stanovnici RH nisu dovoljno tjelesno aktivni. Samo 38% ispitanika se bavi nekim oblikom tjelesne aktivnosti, a od toga 12% to čini tri do četiri puta tjedno.

Međunarodno istraživanje o zdravstvenom ponašanju učenika (engl. Health Behaviour in School-aged Children, 2016) pokazalo je da je tek trećina djevojčica i dječaka u dobi od 11. godina svakodnevno tjelesno aktivno.

U nastavku pročitajte ključne poruke i preporuke povezane uz tjelesnu aktivnost za različite dobne skupine:

  • Djeca (3-5 godina)

Preporučuje se svakodnevna tjelesna aktivnost i to kroz aktivnu igru najmanje tri sata kako bi se poboljšao rast i razvoj djece.

  • Djeca (6-17 godina)

Za djecu i adolescente preporuke su ostale jednake, 60 minuta dnevno umjerene do visoko intenzivne tjelesne aktivnosti. Preporučuje se kombinacija aerobnih vježbi (plivanje, planinarenje, biciklizam, ples, rolanje i slično) i vježbi za jačanje mišićno koštanog sustava (vježbe s utezima, medicinskim loptama ili nekim drugim opterećenjem i slično).

  • Odrasli

Preporuke za odrasle osobe također su ostale jednake. Za povećanje zdravstvene dobrobiti odrasle osobe bi se trebale baviti tjelesnom aktivnošću u trajanju od 150 do 300 minuta tjedno i to aerobnom, umjerenom tjelesnom aktivnošću te najmanje dva puta tjedno uključiti vježbe snage za jačanje mišića i kosti. Ono što se promijenilo jest glavna poruka smjernica. U prethodnom izdanju tvrdilo se da tjelesna aktivnost u trajanju od deset minuta više puta tijekom dana ne ulazi u preporuke za tjelesnu aktivnost. Novo izdanje ističe da se trebamo više kretati, a manje sjediti te da se svaka aktivnost broji. Cilj je potaknuti sve osobe da se više kreću tijekom dana te da manjim koracima mogu pridonijeti boljem zdravlju.

  • Starije odrasle osobe

Starijim odraslim osobama preporučuje se jednako trajanje i intenzitet kao i odraslim osobama. O režimu vježbanja mogu raspraviti i sa svojim liječnikom ako je to potrebno. Uz navedeno preporuka je da u tjedni plan uključe i vježbe za ravnotežu poput yoge ili tai chia. Ako tek počinju s vježbanjem preporuka je krenuti postepeno, od aktivnosti nižeg intenziteta prema aktivnostima višeg intenziteta.

  • Trudnice i dojilje

Preporuka za ovu skupinu je 150 minuta aerobne, umjerene tjelesne aktivnosti tjedno, a ako su se ranije bavile intenzivnijom tjelesnom aktivnošću mogu tako nastaviti i tijekom trudnoće. Svakako bi se o tome trebale savjetovati s liječnikom.

  • Odrasle osobe s kroničnim stanjima i poremećajima

Za odrasle osobe s kroničnim stanjima i poremećajima vrijede slične preporuke kao i za odrasle osobe, ako se mogu baviti tjelesnom aktivnošću. Važno je da se bave nekim oblikom tjelesne aktivnosti i da izbjegavaju kontinuirano sjedenje. Svakako bi prije uključivanja u neku tjelesnu aktivnosti trebali razgovarati sa svojim liječnikom.

 

Jeste li vi dovoljno tjelesno aktivni? Budite promjena koju želite vidjeti, ali i poticaj vašoj obitelji na zdravije sutra!

Stručni tim PETICA – igrom do zdravlja

Podijelite ovaj članak