Top 5 dijeta popularnih ljeti

Dolaskom toplijih dana većina se ljudi odluči za neku od raznih popularnih dijeta kako bi svoje tijelo pripremili za ljeto. Tada se, uglavnom, traže brza, nerealna, ali i obično potencijalno opasna rješenja.

Ravnoteža unosa i potrošnje energije osnova je upravljanja tjelesnom masom tijekom cijelog životnog ciklusa.

Nerazmjer između unesenih i potrošenih kalorija dugoročno dovodi do pretilosti koju Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) definira kao abnormalnu ili pretjeranu akumulaciju masti koja može narušiti zdravlje.

Što je zapravo dijeta?

Popularni naziv “dijeta” dolazi od  grčke riječi diaita, što znači “način života”. Ta se riječ danas poistovjećuje s dijetom za mršavljenje, odnosno redukcijskom prehranom.


Dijete, odnosno restrikcija broja i vrsta namirnica može biti vrlo problematična i štetiti zdravlju ako nije praćena od strane stručne osobe.

Organizam ne zna prepoznati kada i koliko želimo smršaviti, a naglo smanjenje unosa kalorija prepoznaje kao nestašicu hrane. U borbi za opstankom prilagođava se kako bi mogao preživjeti usporavajući metabolizam i smanjujući količinu masti koju troši iz masnih zaliha.

Iz tog je razloga izrazito važno da osobe kojima je potrebna restrikcijska dijeta s ciljem smanjenja tjelesne mase savjet potraže kod stručnjaka, nutricionista i liječnika. Oni će individualiziranim jelovnikom zasnovanom na pacijentovim preferencijama i zdravstvenom statusu osigurati smanjenje energetskog i nutritivnog unosa.

Popularne dijete

Gotovo svakodnevno pojavljuju se nove dijete za mršavljenje koje na različite marketinške načine pokušavaju zainteresirati što veći broj ljudi. Osim samih hvalospjeva koje o takvim dijetama pročitate, važno je razumjeti djelovanje istih na vaš organizam.

1. Atkinsova dijeta

Atkinsova dijeta jedna je od najpopularnijih dijeta koja je pokrenula “low-carb revoluciju” diljem svijeta. Dijeta se temelji na restriktivnom unosu ugljikohidrata te je fokusirana na povećani unos proteina i izuzetno visok unos masti.

Dijeta se provodi u četiri faze:

  • induktivna faza,
  • daljnji gubitak tjelesne mase,
  • prilagodba na održavanje
  • životno održavanje.

Tijekom provođenja dijete dr. Atkins preporučuje konzumaciju minimalno osam čaša vode dnevno kako bi se izbjegla dehidracija i konstipacija te vitaminsko-mineralne dodatke. Dijeta uključuje konzumaciju crvenog mesa, ribe, mesa peradi i jaja, a kao dodatni izvor masti konzumiraju se biljna ulja, majoneza, vrhnje, maslac i sl.

Pozitivne i negativne strane Atkinskonove dijete

Neke od pozitivnih strana ove dijete su da osobe na Atkinsovoj dijeti inicijalno značajno izgube na tjelesnoj masi radi čega su vrlo motivirane za daljnji nastavak brige oko gubitka kilograma. Također, neograničene količine masti i proteina čine dijetu ukusnom i zasitnom u odnosu na neke druge dijete.

Negativne strane ove dijete su nizak unos ugljikohidrata, niži čak i od minimalne preporučene dnevne količine.

Organizam zbog niskog unosa ugljikohidrata ulazi u produljeno stanje ketoacidoze koje može uzrokovati oštećenje stanica, opterećenje bubrega, neke bolesti pa čak i smrt.

Visok unos zasićenih masti može povećati razinu lošeg LDL kolesterola i lipide što posljedično može dovesti do komplikacija i razvoja bolesti srčano-žilnog sustava. Dijeta nije u skladu s osnovnim obrascima pravilne prehrane te nerijetko dođe do tzv. yo-yo učinka kada se svi kilogrami ponovno vrate u kratkom vremenu i osoba nerijetko u konačnici završi s još više kilograma nego što je inicijalno imala.

2. UN dijeta

Ova dijeta traje tri mjeseca te je dnevni unos hrane raspoređen u tri obroka, uvijek u isto vrijeme tijekom dana. 

Zajutrak se sastoji od voća. Proteini i ugljikohidrati se po ovoj dijeti ne smiju kombinirati. Tijekom provođenja dijete ponavlja se slijed od četiri dana koji se ne smije mijenjati:

  • prvi je dan proteinski,
  • drugi škrobni,
  • treći je dan ugljikohidrata,
  • četvrti je voćni dan.

Svaki se 29. dan gladuje i dopušteno je samo piti vodu. Tvrdnja da se postižu trajne promjene metabolizma nije opravdana.

Nije u skladu s načelima pravilne prehrane

Dijeta uključuje brojne zabrane, ograničenja i stroga pravila. UN dijeta nije u skladu s načelima pravilne prehrane i nije je poželjno slijediti. Također, ponavljanje jelovnika od ručka za večeru je monotono iako se time vjerojatno uzima manja količina hrane upravo zbog već doživljenih okusa.

Prema dosadašnjim znanstvenim spoznajama zabrana kombiniranja proteina i ugljikohidrata nema fiziološku osnovu. Odvajanje namirnica bogatih proteinima od namirnica bogatih ugljikohidratima može imati i nepoželjne posljedice.

Prehrana s previsokim udjelom proteina opterećuje bubrege, može uzrokovati giht i prazni rezerve glikogena koji je skladišni oblik glukoze u tijelu. Posljedice su umor zbog nedostatka energije i prividan uspjeh na vagi.

Glikogen veže vodu pa su kilogrami izgubljeni nakon nekoliko dana takve prehrane zapravo izgubljena voda.

3. Dukan dijeta

Dukan dijeta sastoji se od četiri faze, a prvih dana jedu se proteini uz strogu zabranu ugljikohidrata.

Tijekom dijete omogućena je konzumacija dopuštenih namirnica u neograničenim količinama u bilo koje doba dana, redoslijedom koji odgovara pojedincu.

Dopuštene i zabranjene namirnice

Neke od dopuštenih namirnica su rajčice, krastavci, rotkvica, špinat, šparoge, poriluk, mahune, zelje, šampinjoni, celer, sve salate.

Zabranjene namirnice krumpir, riža, kukuruz, grašak, slanutak, bob, leća i grah (sve što sadrži više škroba).

Znanstvenici tvrde kako ne postoje dokazi da ovakav pristup prehrani u kojem se izbjegavaju određene grupe namirnica dugoročno pomaže mršavljenju. Osim toga, ako se dulje vrijeme prakticira ovakav prehrambeni režim, postoji povećan rizik od manjka unosa vitamina i minerala te smanjenje raznolikosti u prehrani, što posljedično može dovesti do niza zdravstvenih problema.

4. Paleo dijeta

Autor ove dijete proučavao je prehranu lovaca sakupljača.

Osnovna pravila Paleo prehrane kažu da je dozvoljeno uključiti sve nemasne vrste mesa, riba i morskih plodova, u količinama po volji, sve vrste neškrobnog voća i povrća.

Zabranjuje se konzumacija žitarica, mahunarki, mliječnih proizvoda i prerađene hrane.

Paleo dijeta bogata je vlaknima, proteinima i omega-3 masnim kiselinama koje pomažu u regulaciji metabolizma inzulina.

Mana Paleo dijete je zanemariv unos vitamina D, a neka od lažnih obećanja koja promoviraju ovakav način prehrane je osjećaj veće količine energije, nestanak probavnih problema, začepljenosti sinusa i bolova u zglobovima, poboljšanje krvne slike i sl.

5. Trosatna dijeta

Ova je dijeta bazirana na činjenici da se gubitak kilograma najbolje postiže čestim jedenjem malih količina hrane (u ovom slučaju svaka tri sata) te na činjenici da je vrijeme obroka važnije od vrste hrane koja se unosi.

Tri su glavna pravila:

  1. Doručkuj unutar jednog sata nakon ustajanja.
  2. Jedi svaka tri sata nakon toga.
  3. Prestani jesti tri sata prije odlaska u krevet.

Obroci trebaju sadržavati ravnotežu ugljikohidrata, proteina i masti, a naglasak je na izboru adekvatne hrane i veličini porcija u svakom obroku.

Dopušta se povremeno konzumiranje brze, smrznute i procesirane hrane.

Ljudima koji inače nesvjesno konzumiraju hranu, ovakav način hranjenja može pomoći planirati da jedu po rasporedu svaka tri sata, pri tom ne eliminirajući određenu namirnicu ili skupinu namirnica. No nema nikakvog znanstvenog dokaza da razmak od tri sata između jela dovodi do smanjenja tjelesne mase.

Dijete kod djece – da ili ne?

Roditelji imaju presudnu ulogu u načinu prehrane svoje djece, iako ne možemo zanemariti ostale čimbenike u oblikovanju prehrambenih navika djece (mediji, djedovi i bake, društvo).

Djecu treba poticati na tjelesnu aktivnost svakoga dana. Manja djeca ne bi trebala jesti ispred televizora jer im odvraća pažnju od obroka i osjećaja sitosti te tada pojedu više nego što im je potrebno.

Kad se govori o pretilosti kod djeteta, temelj liječenja je promjena životnih navika.

Restrikcija kalorijskog unosa u djece mora biti individualizirana i pažljivo praćena da se ne bi ugrozio normalan rast i razvoj.

Obitelj je najvažnija za stvaranje zdravih navika

Terapijske intervencije moraju biti usmjerene prema cijeloj obitelji jer je utjecaj obiteljskog okruženja ključan prilikom oblikovanja stavova i ponašanja vezanih za životne navike.

U liječenju pretilosti također se izrazito uspješnim pokazalo provođenje grupnih terapija kojima je cilj promjena načina života. Grupna dinamika može potaknuti procese kod pojedinca sa sličnim problemom i iskustvima te se uključivanjem u grupu širi mreža podrške.

Sve se veća pozornost usmjerava prema edukaciji roditelja i djece s ciljem prevencije nastanka pretilosti. To uključuje razne edukativne programe poput PETICE – Igrom do zdravlja, čime se nastoji osvijestiti problem pretilosti i promicati zdrav način življenja pravilnom prehranom i redovitom tjelesnom aktivnošću.

Podijelite ovaj članak