Kako očuvati zdravlje svog školarca u novoj školskoj godini?

Jesen je doba godine kad nas nakon dugog i toplog ljeta čekaju novi školski, poslovni i životni izazovi.

Odmorniji nakon ljeta, trebamo se usredotočiti na to da ostanemo fokusirani na vlastito zdravlje. U tome nam mogu pomoći zdrave navike kako bismo se osjećali vitalno i puni energije za hladnije mjesece u dolasku.

Podučavanjem djece nekim važnim zdravim navikama, djetetovo zdravlje stavljate na prvo mjesto prioriteta tijekom školske godine.

Jak imunološki sustav vašeg djeteta važan je saveznik zdravlju i zaštiti bolesti tijekom cijele školske godine.

Dovoljno sna, pravilne prehrambene navike, upravljanje stresom, redovita tjelesna aktivnost i naglašavanje pranja ruku može pomoći smanjenju rizika od nastanka prehlade, gripe i drugih infekcija.

Donosimo nekoliko savjeta kako što zdravije ući u novu školsku godinu

Pranje ruku

Pranje ruku jedan je od najvažnijih načina na koji možemo spriječiti širenje bolesti u učionici i drugdje. Kad djeca dođu u kontakt s bakterijama, mogu lako raširiti klice – posebno ako trljaju oči ili nos. Podučavanjem djece kako pravilno prati ruke (nakon puhanja nosa, odlaska na wc te prije jela) možete im pomoći da smanje rizik od oboljenja i prelaska zaraze na druge.

Upravljanje stresom

Domaća zadaća, testovi, socijalni pritisci – djeca se svakodnevno suočavaju s mnogim stresnim situacijama. Istraživanja pokazuju da stres i anksioznost mogu negativno utjecati na zdravlje djece, baš kao i na zdravlje odraslih.

Iz tog razloga važno je pravovremeno prepoznati simptome stresa i pronaći načine kako upravljati njime.

Pomozite im da spoznaju što im pomaže pri uklanjanju stresa. Za neku djecu to može značiti pisanje, dok će drugi možda uživati ​​u igranju ili u šetnji.

Dovoljno sna

Nedostatak sna može dovesti do loše koncentracije, pretilosti, depresije i ozljeda.

Ne samo da je spavanje važan dio djetetovog tjelesnog i emocionalnog zdravlja, već može igrati i važnu ulogu u kvaliteti praćenja školske nastave.

Analiza gotovo 700 000 djece iz 20 različitih zemalja otkrila je da djeca danas spavaju kraće nego što su to njihovi roditelji ili djedovi i bake.

Ispitivano razdoblje obuhvaća podatke od 1905. do 2008. godine, prilikom čega je zabilježeno smanjenje vremena spavanja kod djece za oko 77 minuta/noći tijekom razdoblja ispitivanja.  

Sezonske namirnice za više energije

Poznato je da su temelj zdravog imunološkog sustava namirnice bogate hranjivim tvarima. Jesen donosi pregršt sezonskih namirnica kojima organizam opskrbljujemo hranjivim tvarima poput vitamina, minerala, proteina, zdravijih masti i složenih ugljikohidrata.

Konzumacijom sezonskih namirnica:

  1. smanjuje se potreba za korištenjem kemikalija poput pesticida te tako štitimo okoliš, ali i zdravlje
  2. unosimo različite vitamine, minerale i fitokemikalije (karotenoidi, flavonoidi, fenoli i ostalo) neophodne za pravilno funkcioniranje organizma
  3. pružamo financijsku podršku lokalnim proizvođačima i uzgajivačima čime se potiče prodaja domaćih proizvoda


S hladnijim vremenom u svoje obroke možete uključiti sezonsko voće poput naranči, jabuka i mandarina.

Mnogo je povrća dostupno gotovo tijekom cijele godine, ali povrće poput slatkog krumpira i pastrnjaka obično voli hladnije mjesece, kao i kupus, brokula i cvjetača.

Bez obzira na to koje voće ili povrće konzumirate, uvijek pokušajte “pojesti dugu” kako biste osigurali raznolikost hranjivih sastojaka u svojoj prehrani.

Jesenska duga na tanjuru

Boja plodova potječe od biljnih pigmenata (flavonoidi, karotenoidi i drugi spojevi). Te tvari nazivamo antioksidansima jer pridonose jačanju našeg imunološkog sustava.

Žutu i narančastu boju jeseni nose namirnice poput mrkve, kukuruza, bundeve i slatkog krumpira. Navikli smo izrezivati bundevu za Noć vještica u listopadu, ali nemojte zaboraviti da od te namirnice možete napraviti ukusnu gustu juhu ili pak zdraviju varijantu bu(pala)činki.

Svoj ćete organizam ovim žuto-narančastim namirnicama opskrbiti hranjivim sastojcima poput vitamina C, kalija i beta karotena.

Cikla, šljive i kupine plodovi su plavo-ljubičaste boje. Bogat su izvor minerala kalija, cikla sadrži i mangan koji je posebno važan za pravilno funkcioniranje metaboličkih procesa, a kupina vitamin C i B9, poznatiji kao folat.

Plodovi zelenih boja riznica su vitamina i minerala koji pomažu očuvati dobar vid, jačati kosti i zube te smanjiti rizik od nastanka karcinoma. Kupus, kelj i jabuke namirnice su zelene boje koje nam donosi jesen. Svi ti jesenski zeleni plodovi dobar su izvor folata i vitamina C. Zeleno je povrće važan izvor minerala kalija, kalcija i željeza.

Grah i druge mahunarke, uključujući slanutak, leću, grašak i soju jesu važan dio zdrave i uravnotežene prehrane. Te su namirnice bogat izvor biljnih bjelančevina.

Mahunarke mogu biti dobra alternativa mesu jer su jeftinije, sadrže manje masnoća u odnosu na meso, a sjajan su izvor bjelančevina, prehrambenih vlakana te vitamina i minerala. Konzervirani grah (potražite onaj konzerviran u vodi) brz je način uključivanja graha u recepte onda kad ga ne stižete pripremiti sami.

Raznolikost i ravnoteža namirnica ključni su za dobro zdravlje i pružanje djeci svih potrebnih hranjivih sastojaka da ostanu zdrava. Važno je i razumjeti što bi djeca željela jesti, ali i upoznati ih s okusima i mirisima sezonskih namirnica koje donosi jesen.

Podijelite ovaj članak