Kakva prehrana osigurava normalan rast i razvoj djeteta?

Djeca prolaze kroz razdoblje intenzivnog rasta te postaju sve više tjelesno aktivna. Upravo iz tog razloga važno je osigurati adekvatan unos energije te nutrijenata za rast i razvoj.

Pravilna prehrana djece i mladih sastoji se od tri glavna obroka – zajutarka, ručka i večere, kojima su pridružena još dva međuobroka – doručak i užina. Spajanje obroka nije poželjno te se smatra kako bi između svakog obroka trebalo biti oko dva sata razmaka. Zajutrak je najbitniji obrok u danu jer osigurava energiju za početak novog radnog dana, te ga nikako ne bismo trebali preskakati. Serviranjem raznovrsnih namirnica za vrijeme glavnih obroka te međuobroka, osigurat ćete vašem djetetu sve nutritivne potrebe. Pet je osnovnih skupina hrane, unutar kojih postoji širok spektar namirnica koje možete ponuditi vašem djetetu. Voće, povrće, žitarice, mlijeko i mliječni proizvodi te proteinska skupina, kojoj pripadaju namirnice poput mesa, ribe i jaja, čine tih pet osnovnih skupina namirnica. Kako bi se osigurao normalan rast i razvoj djeteta potrebno je uključiti svih pet skupina, bez eliminacije pojedinih namirnica. Izbacivanje određenih namirnica dok se dijete nalazi u fazi intenzivnog rasta i razvoja se ne preporuča. Svaka pojedina skupina izvor je određenih hranjivih tvari, potrebnih za izgradnju organizma.

Zdravi tanjur predstavlja jednostavan model pravilne i uravnotežene prehrane. Prema njemu, pri svakom obroku trebali bismo imati po jednu namirnicu iz skupina voće, povrće, žitarice i proteinske skupine. Primjer doručka prema zdravom tanjuru jest integralni kruh sa sirnim namazom, rajčicom i vlascem uz čašu svježe cijeđenog soka od naranče. Na taj način možete biti sigurni da će vaše dijete unijeti sve potrebne hranjive tvari poput proteina, složenih ugljikohidrata, masti, vitamina te minerala.

Prema učestalosti serviranja određenih skupina namirnica, možemo ih podijeliti na namirnice koje konzumiramo svakodnevno, na tjednoj ili mjesečnoj bazi. Poznato je kako djeca trebaju konzumirati mlijeko i mliječne proizvode na dnevnoj bazi. Glavni razlog su kalcij i vitamin D koji su odgovorni za formiranje koštane mase. S obzirom na to da su djeca u fazi intenzivnog rasta, koštana masa je neprestano u izgradnji, stoga, joj je potrebno osigurati adekvatan građevni materijal. Žitarice, voće i povrće, također, je potrebno svakodnevno konzumirati. Izvor su složenih ugljikohidrata, vitamina i minerala te vlakana koji osiguravaju zdravlje probavnog sustava. Riba, perad, crveno meso, jaja i mahunarke predstavljaju izvor proteina, koji su i više nego potrebni za djecu u razvoju s obzirom da su glavni građevni elementi u organizmu. Ribu je potrebno konzumirati zbog izvora omega-3 masnih kiselina čiji je glavni izvor plava riba (srdela, skuša, inućni, papalina, tuna) te riba iz hladnih mora (haringa i losos). Masti su u posljednje vrijeme stigmatizirane, no potpuna eliminacija masti u prehrani može biti opasna, posebno za djecu u razvoju, s obzirom da su masti sastavni dio staničnih membrana. Potrebno ih je konzumirati umjereno te odabrati kvalitetne izvore masnoća. Hrana na koju bismo trebali pripaziti te ograničiti unos su namirnice bogate jednostavnim šećerima, zasićenim masnoćama i solju. Preporuka za unos vode djece školske dobi jest pet do sedam čaša vode na dan. Glavni izvor tekućine neka čini voda, uz ograničenje unosa zaslađenih napitaka.

Šareni tanjur, na kojem prevladavaju svježe, sezonske i lokalne namirnice pokazatelj su da ste na dobrom putu prema pravilnoj i uravnoteženoj prehrani. Dajte mašti na volju i kreirajte već danas zdravi tanjur za vas i vaše najmlađe.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja

Literaturni izvor: Ministarstvo zdravlja Republike Hrvatske, Nacionalne smjernice za prehranu učenika u osnovnim školama

Podijelite ovaj članak