Uloga obitelji u razvoju zdravih navika i prevenciji MetS

Suočeni smo sa sve većom učestalošću pretilosti u djece diljem svijeta. Gotovo četvrtina školske djece u Hrvatskoj ima prekomjernu tjelesnu težinu. Debljinu je važno prevenirati i liječiti jer njezine posljedice znatno utječu na kvalitetu i trajanje života.

U liječenju pretilosti najučinkovitije su intervencije usmjerene prema cijeloj obitelji. Upravo potpora cijele obitelji djetetu umanjuje teret vlastitog problema pretilosti. Najbolji i najbliži suradnici djetetu na tome putu ste upravo vi, roditelji. Dijete gledajući vas najviše uči, a zatim i primjenjuje u svome ponašanju.

U obitelji se razvijaju i održavaju određene prehrambene navike te modelira ponašanje u vezi s prehranom. Također, roditelji određuju koja će se hrana jesti u kućanstvu te koliku će količinu njihovo dijete unijeti nekim obrokom.  Osim same nutritivne vrijednosti, važna je socijalna uloga hrane.

Važnost zajedničkog objedovanja

Istraživanja pokazuju kako obitelji koje jedu zajedno imaju dvostruko veću vjerojatnost da će pojesti preporučenih dnevnih pet obroka voća i povrća od onih obitelji koje ne objeduju zajedno. Djeca s takvim navikama su češće i manje izbirljiva jedući.

Pričajući za obiteljskim stolom jačate odnose s vašim djetetom te gradite povjerenje koje je izuzetno važno kod rješavanja djetetovih problema.

Donosimo savjete koji će pomoći očuvati zdravlje vašeg djeteta i vas te prevenirati određene bolesti i poremećaje kao što je i metabolički sindrom.

  • Potaknite razmišljanje kod svog djeteta od njegove najranije dobi. Uspostavljanje navika pravilne prehrane, dobrog sna i redovite tjelesne aktivnosti u dječjoj dobi nastavlja se i temelj je dobrih navika kasnije u odrasloj dobi. Osim toga, djeca sve promatraju ponajprije kroz igru. Dajte im da se upoznaju s različitim namirnicama i njihovim okusima.

  • Uključite svoje dijete u pripremu zajedničkih obroka. Djeca vole oponašati vaše radnje, a upravo gledajući vas kako kupujete, pripremate i jedete pripremljene obroke i sama posežu za njima. Najbolje učimo upravo kroz neko praktično iskustvo.Zajedničko vrijeme pripreme obroka s vašim djetetom je idealna prilika i da se sami opustite te kvalitetno zajednički podružite.

  • Izbjegavajte korištenje hrane kao nagrade za djetetovo dobro ponašanje. Time zapravo kod djeteta postižemo kontraefekt. Ako nagrađujemo visokokaloričnom hranom onda promičemo ideju da je izbor voća, povrća i ostalih namirnica nedovoljno privlačan da bi se dijete radovalo. Pravilna prehrana je ukusna, a kao takva i poželjna.

  • Obiteljski su obroci dobra prilika za razgovor o zdravim prehrambenim navikama i uključivanje djece u razgovore o tome kako izgleda njihov šareni tanjur. Time kontrolirate i ograničavate konzumaciju hrane vani. Vani češće posežemo izboru hrane koja je energetski bogata, a nutritivno siromašna. Važno je djetetu pričati i usaditi znanje o namirnicama s kojima se može susresti i na koji ih način kombinirati u svojim obrocima.

  • Tijekom obroka, ugasite televizor te odmaknite svoje mobilne telefone. Koncentrirajte se na ono što jedete te da hranu pravilno i sporo prožvakate.

  • Djeca uglavnom biraju hranu koja im je dobro poznata, lako dostupna i spremna za jelo. Poigrajte se namirnicama, njihovim bojama i oblicima. Pripremite alternativne varijante nekih tradicionalnih obrok. Uključite razne začine kao što su bosiljak, ružmarin, vlasac, peršin, kurkuma, đumbir, češnjak.

  • Druženje možete nastaviti zajedničkim boravkom u prirodi. Igrajući se nekim omiljenim sportom vašega djeteta ili prakticiranjem duge šetnje, potaknut ćete svoje dijete i sebe na bavljenje tjelesnom aktivnošću. Sigurni smo da ćete se dobro zabaviti na svježem zraku!

Podijelite ovaj članak