Pet načina kako prevenirati metabolički sindrom kod djece i odraslih

Poznato je kako izborom kvalitetnih, raznolikih namirnica u umjerenoj količini te svakodnevnom tjelesnom aktivnošću jačamo organizam i otporniji smo na bolesti. Iako zvuči jednostavno, živimo u svijetu suočenim s epidemijom kroničnih nezaraznih bolesti. One su glavni uzrok smrti u gotovo svim zemljama svijeta, ugrožavaju život i zdravlje ljudi, kao i gospodarski razvoj.

Značajan broj osoba mlađe dobi ima najmanje jedan čimbenik rizika koji može naposljetku rezultirati nekom od kroničnih nezaraznih bolesti.

U prilog tomu govore i rezultati provedenih istraživanja koji pokazuju da se već u ranoj školskoj dobi mogu zabilježiti čimbenici koji ubrzavaju razvoj ateroskleroze i dovode do bolesti srčano-žilnog sustava.

Prevalencija dječje pretilosti je u porastu, a najveći „krivci“  tome su upravo smanjena potrošnja energije, odnosno nedovoljno bavljenje tjelesnom aktivnošću te tzv. zapadnjačka prehrana (prehrana bogata energijom, a siromašna nutritivnom vrijednošću). 

Prehrana i metabolički sindrom

Takva prehrana, bogata energijom i siromašna prehrambenim vlaknima, povezuje se s povećanim rizikom nastanka metaboličkog sindroma. Pokazalo se da su unos pržene hrane i  bezalkoholnih pića bogatih šećerom čimbenici koji osobito povisuju rizik od razvoja metaboličkog sindroma.

Mediteranska prehrana

Među različitim načinima prehrane ističe se mediteranska prehrana, koju karakterizira upotreba maslinovoga ulja kao osnovnog izvora masnoće, konzumacija svježeg voća, povrća, i cjelovitih žitarica, umjerena konzumacija ribe i bijelog mesa te nizak unos crvenog mesa i procesiranih namirnica, zbog čega je brojna istraživanja povezuju s dugovječnošću.

Nadalje, zanimljiv je i učinak polifenola sadržanih u komponentama mediteranske prehrane kao što su maslinovo ulje, crno vino i orašasti plodovi koji djeluju antioksidativno te na taj način štite organizam čovjeka od nastanka i razvoja srčano-žilnih bolesti, karcinom i mnogih drugih kroničnih bolesti. Upravo se iz tih razloga preporučuje mediteranska prehrana, kao način prehrane, ali i življenja koji može pridonijeti prevenciji razvoja pojedinih stanja koja predstavljaju okosnicu  za razvoj metaboličkog sindroma poput pretilosti, povišenog krvnog tlaka, poremećaja razine glukoze te poremećaja razine masnoća u krvi.

Pet savjeta kako prevenirati metabolički sindrom

Temeljem principa mediteranske prehrane, donosimo pet savjeta kako prevenirati metabolički sindrom kod vas i vašeg djeteta:

  1.  Mješovit sastav vitamina, fitokemikalija i antioksidansa, prisutnih u cjelovitim žitaricama, voću i povrću ima korisne učinke na razinu glukoze u krvi, smanjenje razine triglicerida i snižavanje kolesterola.  Zadovoljite vašu PETICU s unosom barem tri porcije povrća i dvije porcije voća, a obroke upotpunite integralnim žitaricama.
  2. Neka orašasti plodovi i maslinovo ulje postanu vaš glavni izvor masti. Oni su bogati nezasićenim masnim kiselinama i antioksidansima koji smanjuju štetan utjecaj slobodnih radikala u našem tijelu.
  3. Uključite u svoju prehranu umjerenu konzumaciju ribe, peradi, fermentiranih mliječnih proizvoda i jaja.
  4. Kako biste ograničili unos zasićenih masti, kolesterola, natrija, jednostavnih šećera i time učinkovito kontrolirali dislipidemiju, hiperglikemiju i hipertenzije, planirajte konzumaciju crvenog mesa na mjesečnoj razini.
  5. Nemojte zaboraviti na najbolju saveznicu pravilnoj prehrani – redovitu tjelesnu aktivnost, barem 60 minuta dnevno!


Kao što znamo, složenost metaboličkog sindroma uglavnom je posljedica njegovog multifaktorijalnog stanja i unakrsnog djelovanja genetskih te okolišnih čimbenika. Međutim, studije jasno naglašavaju važnost zdravijih životnih navika kao ključnu komponentu očuvanja zdravlja, a to je segment na kojem svatko od nas može svakodnevno poraditi.

Podijelite ovaj članak