Negativne strane česte upotrebe digitalnih uređaja za smirivanje djece

Rezultati nove studije pokazali su kako je česta upotreba uređaja poput pametnih telefona i tableta
za smirivanje djece u dobi od 3 do 5 godina povezana s povećanom emocionalnom disregulacijom
kod djece, osobito kod dječaka. Korištenje digitalnih uređaja za smirivanje malog djeteta može se
činiti kao bezopasno, privremeno sredstvo za smanjenje stresa u kućanstvu, no može ostaviti dugoročne posljedice ukoliko je to redovita strategija smirivanja, napominju autori studije. Posebno u ranom djetinjstvu, digitalni uređaji mogu istisnuti prilike za razvoj neovisnih i alternativnih metoda samoregulacije.

Važno je da digitalni uređaji ne postanu primaran način smirivanja

U istraživanje je bilo uključeno 422 roditelja i 422 djece u dobi od 3 do 5 godina u razdoblju od
kolovoza 2018. do siječnja 2020. godine, prije početka COVID-19 pandemije. Istraživači su analizirali
odgovore roditelja i skrbnika na to koliko su često koristili uređaje kao sredstvo za smirivanje djece i
povezanost sa simptomima emocionalne reaktivnosti ili disregulacije tijekom razdoblja od šest
mjeseci. Znakovi povećane disregulacije mogu uključivati brze promjene između tuge i uzbuđenja,
iznenadnu promjenu raspoloženja ili osjećaja te pojačanu impulzivnost. Rezultati su pokazali kako je
povezanost između smirivanja upotrebom digitalnih uređaja i emocionalnih posljedica bila posebno
visoka među dječacima i djecom koji možda već imaju hiperaktivnost, impulzivnost i snažan
temperament zbog kojeg je vjerojatnije da će intenzivno reagirati na osjećaje poput ljutnje,
frustracije i tuge. Ova otkrića upućuju na to da korištenje uređaja kao načina za smirivanje djece
može biti posebno problematično onima koji se već bore s emocionalnim vještinama suočavanja.
Istraživači ističu kako je predškolsko razdoblje razvojna faza u kojoj je vjerojatnije da će djeca
pokazivati ponašanja kao što su napadi bijesa, prkos i intenzivne emocije. Zbog toga bi korištenje
digitalnih uređaja kao strategije smirivanja roditeljima moglo biti još primamljivije.

Postoje trenuci kada roditelji mogu strateški koristiti digitalne uređaje za odvraćanje pozornosti djeci, primjerice tijekom putovanja ili obavljanja više zadataka istovremeno. Iako je povremeno korištenje digitalnih uređaja za zaokupljanje djece očekivano i realno, važno je da to ne postane primarno ili redovno sredstvo za smirivanje. Neke od alternativnih metoda emocionalne regulacije su:
Senzorne tehnike – to može uključivati njihanje, grljenje, skakanje na trampolinu, slušanje
glazbe ili listanje slikovnice. Ako vidite da vaše dijete postaje nervozno, usmjerite tu energiju
u pokrete tijela ili senzorne pristupe.
Koristite boje kao oznake – dok su djeca mala, teško im je razmišljati o apstraktnim i
kompliciranim pojmovima poput emocija. Djeci su lakše razumljive boje kao oznake za
emocije, primjerice plava za dosadu, zelena za smirenost, žuta za uznemirenost, crvena za
ljutnju. One se mogu pretvoriti u vizualni vodič koji se drži na hladnjaku te pomoći maloj djeci
da opišu kako se u određenom trenutku osjećaju.
Predložite zamjenska ponašanja – djeca mogu pokazati prilično negativna ponašanja kada su
uznemirena i normalan je instinkt željeti da to jednostavno prestane. Ali ta ponašanja
izražavaju njihove emocije, pa bi djecu bilo dobro poučiti sigurnijem ili zamjenskom
ponašanju koje bolje rješava probleme. To može uključivati podučavanje senzornih strategija,
(primjerice da udaranje boli ljude te da mjesto toga može udariti u jastuk), ili jasnija
komunikacija.

Potrebno je ograničiti vrijeme upotrebe ekrana

Roditelji također mogu spriječiti izljeve bijesa povezane s korištenjem digitalnih uređaja
postavljanjem mjerača vremena, dajući djeci jasne smjernice o tome kada i gdje se uređaji mogu
koristiti te korištenjem aplikacija koje imaju jasne točke zaustavljanja, a ne samo automatsku
reprodukciju sadržaja.Kada su djeca smirena, roditelji također imaju priliku naučiti ih vještinama emocionalnog suočavanja.
Primjerice, možete razgovarati s njima o tome kako bi se njihova omiljena plišana životinja mogla
osjećati te kako se nose sa svojim emocijama i kako se smiruju. Sva ova rješenja pomažu djeci da
bolje razumiju sebe i osjećaju se kompetentnijima u upravljanju svojim osjećajima, navode
znanstvenici. Naravno, potrebno je ponavljanje od strane roditelja koji također treba pokušati ostati
smiren i ne pretjerano reagirati na djetetove burne emocije, što pomaže u izgradnji vještina
regulacije emocija koje traju cijeli život.

Podijelite ovaj članak