Trebaju li djeca konzumirati sportske napitke?

Sportski napitci su sve popularniji posebno u populaciji školske djece. Postavlja se pitanje je li konzumacija sportskih napitaka potrebna općoj populaciji te na koji način utječe na njihovo zdravlje?

Još se 1970. godine smatralo kako konzumacija tekućine tijekom maratona usporava natjecatelje, međutim, kasnije se ispostavilo da to nije točna teza. Nedugo nakon toga je u profesionalnih sportaša započela era redovitog unosa sportskih napitaka te se ujedno povećala konzumacija istih i u općoj populaciji. Naime, sportski napitci nerijetko sadrže visoku količinu dodanog šećera, što predstavlja rizični čimbenik za razvoj karijesa. Svakodnevna i nekontrolirana konzumacija sportskih napitaka izravno je povezana i s razvojem pretilosti, dijabetesa tipa 2 te bolesti srca i krvožilja. Stručnjake zabrinjava sve veća konzumacija takvih napitaka, u djece mlađe od šesnaest godina, koja ih biraju zbog slatkog okusa, lake dostupnosti i niske cijene, a da se pritom ne bave intenzivnom tjelesnom aktivnošću.

Studija objavljena u British Dental Journal, obuhvatila je sto šezdeset djece iz četiri škole na području Južnog Walesa. Utvrđeno je kako djecu sportski napitci najviše privlače zbog okusa i niske cijene te kako većina roditelja nije svjesna da je prevelika konzumacija takvih napitaka štetna za zdravlje djeteta. Polovica ispitane djece tvrdilo je kako sportske napitke piju u društvu, te ih čak osamdeset posto, kupuje u lokalnim trgovinama. U devedeset posto slučajeva razlog konzumacije jest okus, a tek njih osamnaest posto uzima sportske napitke zbog djelovanja na sportske performanse. Također, sportski napitci se na policama u dućanima nalaze zajedno s ostalim napitcima, što može roditelje i djecu dodatno dovesti u zabludu da ih mogu konzumirati bez posebnih organičenja.

Sportski napitci namijenjeni su profesionalnim sportašima, u sportovima izdržljivosti, koji sudjeluju na velikim sportskim natjecanjima. U slučaju da se vaše dijete bavi profesionalnim sportom te su mu potrebni brzi izvor energije i hidracija za vrijeme inetenzivnih treninga može posegnuti za sportskim napitkom. Međutim, važno je naglasiti da i u tome treba biti umjeren. Voda je sasvim dovoljna za adekvatnu hidraciju djece, a visok udio šećera nepotreban je za djecu i odraslu opću populaciju.

S obzirom da je dokazano da prekomjerna konzumacija sportskih napitaka štetno djeluje na dentalno zdravlje, potrebno je dodatno educirati roditelje i opću populaciju o potencijalnim štetnim učincima istih.

Stručni tim PETICA-igrom do zdravlja

Literaturni izvor: Broughton, D., Fairchild, R.M., Morgan, M. Z. (2016) A survey of sports drinks consumption among adolescents. Brit Dent J. 220, 639-643.

Podijelite ovaj članak